Cum îi ajutăm pe copii să își construiască viitorul?

Cum îi ajutăm pe copii să își construiască viitorul?

Educația este numitorul comun în procesul de dezvoltare al oamenilor, indiferent de generație, iar învățarea în sine este puntea dintre familie și societate în evoluția copilului. Deși necesitatea asimilării de cunoștințe a rămas constantă, modul în care se realizează procesul de învățare trebuie adaptat, mai ales într-o perioadă în care inteligența artificială și digitalizarea vieții de zi cu zi determină schimbări majore în traseul educațional al copiilor.

Evoluția tehnologică, beneficiu și provocare

Ritmul în care avansează tehnologia este din ce în ce mai alert și deși avantajele acestei evoluții sunt de necontestat, ea vine și cu o serie de provocări la orice nivel, în special în adaptarea conținutului educațional. În era digitală, principalul lucru pe care trebuie să îl învețe copiii este să se adapteze: la ritmul în care evoluează tehnologia și societatea, la modul în care se formează interacțiunile între oameni, la o serie de circumstanțe pentru care nu există soluții predefinite, ci trebuie să le găsească ei.

Preșcolarul de astăzi, angajatul din viitor

Preșcolarii generației actuale vor începe să muncească în jurul anului 2035 și deși nimeni nu poate să știe exact care vor fi cerințele atunci și cum se va schimba piața muncii, știm totuși că sunt anumite abilități care sunt esențiale, indiferent de imaginea de ansamblu. Nevoia de a învăța lucruri pe de rost trebuie înlocuită cu necesitatea de a-i învăța pe copii să asimileze cunoștințe din diferite direcții și să adapteze informația la situații concrete.

Totodată, cadrele didactice și societatea în general ar trebui să  acorde o importanță majoră atât abilităților cognitive, cât și celor sociale, așa numitele soft-skills, printre care se numără gândirea creativă și curiozitatea. Altfel spus, în contextul societății actuale, un proces integrat de învățare este necesar în pregătirea copiilor, punându-se accent pe o legătură indispensabilă între cunoștințe academice și sociale.  

Copiii trebuie să descopere informația

… nu să o învețe pe de rost. Dezvoltarea unor competențe precum rezolvarea de probleme, gândirea analitică, creativitatea, spiritul de echipă se realizează în cadrul unor activități care încurajează simularea unor situații din viața reală. Practic, copiii asimilează cel mai bine printr-un proces de învățare practică, în care cunoștințele și informația apar ca rezultat al unor activități desfășurate de ei.

Există o serie de activități în cadrul cărora copiii învață prin explorare și experimentare, una dintre acestea fiind cursurile de robotică. Construind piesă cu piesă diferiți roboți, copiii ajung de la piesă la ansamblu ca rezultat al propriei activități, iar punerea în mișcare a roboților este și mai importantă pentru că pot observa rezultatele combinării anumitor blocuri de programare, filtrând procesul prin propria lor percepție și putând formula singuri informația asimilată.

Revenind la ideea de la care am pornit, nu știm exact cum va arăta viitorul copiilor generației actuale și nici ce provocări vor avea de depășit, dar știm că tehnologia va continua să avanseze, iar lor li se va cere să țină pasul. Copilul de astăzi va deveni un angajat căruia i se va cere să știe să se adapteze și să se poată descurca singur, iar noi, ca adulți din jurul copiilor de astăzi avem obligația să îi pregătim pentru viitor.

Robbie abia așteaptă să vadă ce frumos vor crește micii lui prieteni. Vii să vă pregătiți pentru viitor împreună?