Lego în orice magazin? Lego folosit în sistemul educațional? Desene animate și filme în care personajele sunt construite din piese de lego? Da, jocul cu piese de lego este una dintre activitățile preferate ale copiilor, devenind în ultimii ani mai mult decât un simplu joc, fiind mai degrabă transformat într-un concept educațional, o metodă de terapie și un partener de nădejde în dezvoltarea diferitelor abilități.

Din poveștile prietenilor lui Robbie și din experiența noastră cu activitățile bazate pe lego, am adunat câteva beneficii ale acestei activități.

  • Dezvoltă creativitatea și abilitățile de comunicare

Cum transformă cei mici o grămadă de piese de lego într-un personaj de poveste? Folosindu-și imaginația și creativitatea. În mintea celor mici, se aprinde beculețul inovator cu fiecare piesă pe care o adaugă unei structuri. Ce fac de obicei copiii după ce construiesc ceva? Spun o poveste, explică pașii pe care i-au făcut, verbalizează ideile pe care le-au avut construind, lucru care este benefic în dezvoltarea abilităților de comunicare. Își colorează lumea așa cum o văd ei și dau șansa și adulților să o descopere, cu inocența specifică vârstei.

4b37a6fff11b4793d05b3debe965e86d


  • Își dezvoltă concentrarea și capacitatea de atenție

Fie că urmează un set de instrucțiuni, fie că pornesc de la propria imaginație, construirea unei anumite structuri dezvoltă capacitatea de concentrare și atenție a copiilor, lucru benefic și în parcursul educațional al acestora pentru a facilita trecerea dintre mediul din grădiniță la sistemul din școli, unde regulile se schimbă, iar jocurile sunt înlocuite treptat cu activități care implică un grad mai mare de concentrare.

  • Dezvoltă motricitatea fină

Activitățile cu piese de lego contribuie la dezvoltarea dexterității și a capacității de coordonare, care dezvoltă anumiți mușchi în mâini, contribuind mai departe la dezvoltarea unor alte abilități precum scrisul de mână.

  • Îi învață pe copii că diferențele sunt firești

Din aceleași piese de lego se pot construi nenumărate structuri, în funcție de ce își imaginează fiecare copil, lucru care conduce la convingerea că e în regulă să existe diferențe atât între structuri de lego, cât și între oameni. Copiii au nevoie să înțeleagă, de la vârste fragede, că oamenii nu sunt la fel și e normal să fie așa, iar acest lucru nu împiedică socializarea și formarea de relații sănătoase, ba din contră, contribuie la o diversitate din punct de vedere al experiențelor și contextelor de învățare. 

  • Contribuie la dezvoltarea persistenței și a toleranței la frustrare

Structurile construite de copii se dărâmă deseori fără voința acestora, fie dintr-un accident, fie prin acțiunea altor persoane, cum ar fi frații mai mici. Astfel, copiii învață să fie toleranți la frustrare și să o ia de fiecare dată de la capăt, crescând nivelul de persistență și dobândind anumite abilități esențiale în dezvoltarea lor. Nimănui nu îi iese totul din prima și este important pentru cei mici să înțeleagă acest lucru din propria experiență, nu numai din explicațiile adulților din jur. 

  • Crește încrederea în sine și sentimentul de competență

Faptul că reușesc să ducă la capăt anumite structuri din lego îi face pe copii să înțeleagă că ei pot, că sunt capabili și că au toate datele necesare să reușească să îndeplinească anumite obiective pe care și le propun, indiferent de contextul în care fac asta. E important pentru ei să își dezvolte încrederea în sine, lucru care determină o serie de beneficii, precum abilități sociale, spirit de inițiativă, impulsul de a lua decizii și de a rezolva soluții, bazându-se pe precedentul care le-a arătat că pot.

Mai multe detalii despre activități cu lego într-un cadru organizat aici